بخشی از متن مقاله برنامهريزي براي ساخت پياده راه تجاري در شهرهاي ايران (مطالعه موردي: خيابان طالقاني شهر سنقر) :
محل انتشار: سومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست
تعداد صفحات:17
نویسنده(ها):
سجاد شمشیری –
سید حسن مظلوم زاده –
چکیده:
نقش رونق بخشی اقتصادی پیاده راه تجاری در مراکز شهری, باعث گسترش روز افزون طراحی اینگونه فضاها گردیده است. با طراحی محیطی صحیح این نوع پیاده راه ها, میتوانند علاوه بر نقش تجاری , نقشهای تفرجی, حفاظتی و شریانی پیاده را نیز به خوبی ایفا کرده و به سرزندگی فضای شهری نیز کمک کنند. در این تحقیق به پیاده راه تجاری به عنوان یکی از مهمترین فضاهای شهری که میتواند نقش مهمی را در اصلاح ساختار شهری به نفع حرکت پیاده ایفا کند پرداخته میشود. نمونه موردی تحقیق, بخشی از خیابانهای تجاری(خیابان طالقانی) شهر سنقر برای اتصال به بازار قدیمی شهر واقع در استان کرمانشاه میباشد. میتوان بازار ایرانی را یک پیاده راه معرفی کرد زیرا گذر بازار مهمترین محور ارتباطی و محل رفت و آمد در هر شهر میباشد. در شهرستان سنقر بازار قدیمی شهر با وجود بازسازی تقریبا از رونق افتاده است و مورد استفاده شهروندان قرار نمیگیرد. اما مغازههای که در دو سوی خیابانهای اطراف بازار ایجاد شده اند بیشتر مورد پسند مردم میباشند. ازدحام جمعیت در این خیابانها در مناسبتهای خاص باعث شده که شهرداری برای راحتی حال عابرین از تردد خودرو به غیر از ساعات مشخصی جلوگیری کند. بنابرین لزوم تبدیل بخشی از این خیابانها به پیاده راه ضروری میباشد. لذا در تحقیق سعی شده با بررسی تجربیات و کارهای انجام شده در این زمینه به درک جامع تری از مسئله دست یافت و با استفاده از نکات مثبت و منفی نمونههای مشابه, به صرفه جویی در زمان و منابع برای تبدیل این مجموعه به پیاده راه دست یافت.